Achtbaantypes: Hyper Coaster – B&M

Hyper Coaster, het is term die vele achtbaanfabrikanten gebruiken. Maar bij elk van hun zien ze er anders uit en hebben hun eigen specificaties. Maar om het allemaal overzichtelijk te houden kiezen we deze keer voor een bepaalde achtbaanfabrikant. We nemen de hyper coasters van fabrikant Bolliger & Mabillard onder de loep. Bolliger & Mabillard of kortweg B&M is een fabrikant die we herkennen aan de dikke baar/stang. (zie foto rechts)  

Geen inversies maar pure snelheid!

Maar goed B&M heeft een zeer goede beschrijving over hun type hyper coasters met name: 

“High speed, no inversion coasters specially designed to create air time”

Hoge snelheden & gigantische heuvels, het lijkt alsof enkel zo achtbanen bestaan in Amerika. Maar niets is minder waar. In Europa kan je 2 coasters doen van dit type met name in Duitsland & Spanje. Enkel de Duitse variant heb ik al kunnen doen. De Spaanse gigant staat nog op mijn lijstje. Hieronder de 2 Europese modellen.

Deze Hyper Coaster staat in het Franse themagebied van Europa-Park. De baan is gesponsord door het automerk Mercedes-Benz waar het ook haar naam aan dankt. De wachtrij is dan ook volledig gethematiseerd met de nieuwste modellen van Mercedes. Maar dan moet de rit nog beginnen. De rit begint met een lift hill van maar liefst 73m. De lange optakeling zorgt natuurlijk voor de nodige spanning. Door de grootheid van de coaster verlaat de achtbaan eigenlijk het park. Zo is het grootste deel van de baan te vinden op de parking van het park. Boven aan de top maak je drop van 68,5° met een daling van 67m diep. Hierna volgt een brede stijle bocht richting de eerste grote air time heuvel van bijna 50m daarna volgt er eentje van 40m. Hierna maak je een grote lus gevolgd door een heuvel en hierna een stukje rem stukje. Dit is puur voor de veiligheid. Hierna een kleine lus en enkele mini heuveltjes om zo te terug in de remmen te eindigen die achter het station liggen. 

De baan heeft een lengte van maar liefst 1620m en heeft een capaciteit van 1750 personen/uur. Op elke heuvel zie je remmen staan. Deze staan ter beveiliging en kan dus altijd de trein afremmen indien nog. Hiervan voel je niks maar is wel noodzakelijk op een warme zomerdag wanneer ook de wielen heet zijn geworden door het vele rijden. Dit is een niet te missen coaster als je Europa-Park bezoekt. Het park had tot 2012 het record van hoogste achtbaan van Europa in handen met deze topper. Maar toen kwam het grote Spaanse broertje.

  • Shambhala – Port Aventura (Spanje)   

Zoals je kon lezen heeft deze Spanjaard het record van hoogste achtbaan van Europa  afgenomen. Shambhala kan je vinden in het Spaanse Port Aventura in Salou. Deze toeristische badplaats ligt op een uurtje van Barcelona af.  Shambhala heeft in principe veel gelijkenissen met Silver Star. Zo heeft het ook diverse air time heuvels. Toch heeft dit baantje enkele unieke kantjes. Zo is de baan 76m hoog maar heeft wel een drop van 78m. De lift hill gaat over een andere B&M Coaster met name de Dragon Khan (Rode vloerloze achtbaan met inversies). De terugkerende lus is een stuk spectaculairder dan het Duitse broertje. Daarnaast heeft een tunnel en als kers op de taart scheur je door het water waardoor je een watereffect krijgt. 

Deze achtbaan maar ook het park staat zeker nog op mijn lijstje. Het park heeft wel haar record doorgegeven aan het nabij gelegen Ferrari land aan Red Force (112m). Dit rood monster is wel met een lancering. Shambhala heeft ook haar plaats moeten afstaan aan Hyperion in het Poolse Energylandia. Deze coaster is 77m hoog met kettinglift.

Andere hyper coasters staan in de Verenigde Staten, Canada & China.

Comfortabele zetels met een vrij gevoel!

Maar B&M zegt ook nog het volgende over dit type:

“A comfortable patented lapbar procures an incomparable feeling of freedom”   

Bij een B&M Hyper Coaster zit je altijd met 4 per wagentje. Soms zit echt met 4 langs elkaar zoals bij Silver Star. Maar bij de Shambhala (rechtse foto) zitten de 2 buitenste personen een klein beetje naar achter. Maar Hyper Coaster zijn gekend omwille van hun enorm hoge snelheid, toch is de beugel zeker niet een probleem. Zo heeft de achtbaanfabrikant ervoor gezorgd dat je een maximaal gevoel hebt van vrijheid. Dit noemt men T-beugels die je enkel goed tegen je buik en middel moet aandrukken. Voor de rest heb je geen extra beveiliging waardoor je een geweldig gevoel krijgt bij al die reuzachtige heuvels.

Wil je nog meer achtbaantypes leren, ontdek er HIER nog veel meer

Eén reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s