Blue Harvest

  • Attracties: Blue Harvest
  • Park: Gröna Lund (Zweden, Stockholm)
  • Thema: onbekend
  • Type: Inverted Coaster (hangende achtbaan)
  • Bouwer(s): B&M
  • Opening: 2021?
  • Kosten: onbekend
  • Snelheid: 100km/h
  • Hoogte: 34m
  • Lengte: 700m
  • Inversies: 4 (Zero-G Roll, Jr.Immelman, 2X kurkentrekkers)  

Gröna Lund is het compactste pretpark wat ik ooit heb bezocht. Het ligt in het hart van de Zweedse hoofdstad Stockholm. Het park bouwt enkel in de wintermaanden aan de nieuwe coaster. Zo is er geen overlast voor de bezoekers. Dit zorgt er wel voor dat de bouw zeer moeizaam is omdat het zo klein en compact is. Maar ook omdat je dan maar enkele maanden per jaar effectief kan werken aan deze B&M Coaster. Bolliger & Mabillard (B&M) is een fabrikant die we herkennen aan de dikke baanstukken. Andere bekende coasters van hun is de Black Mamba in Phantasialand, Baron 1898 in de Efteling en Silver Star uit Europa-Park.

 Toch is het dat het park niet alleen in de winter aan de baan kan werken door de koude in deze Scandinavische landen. Deze parken hebben vaak vreemde openingsuren waardoor er doorheen het jaar ook regelmatig aan gebouwd kan worden.

Het station is ondergronds waar later de mensen gewoon over wandelen. De baan start met een lift-hill die uitkomt aan het water. Hierna volgt een flinke duik richting Insane. De baan heeft 4 inversies en wat bochten. De laatste bocht zit vlak langs het spinnenweb van staal. Daar zitten maar liefst 3 achtbanen in elkaar gewrongen.  

Zweedse puzzel met Zwitserse stukken

Hieronder zien we luchtfoto vanuit Google. De afbeelding ernaast zien we waar Blue Harvest komt te liggen.

Mei 2020:

Sinds vorige week is er weer nieuw leven in geblazen in de discussie rond het Zweedse project uit Gröna Lund. Daar hebben enkele speurders diverse facebook posts gezien van staalfabrikanten die voor B&M werken. Op deze posts zien we enkele baandelen liggen die sterk gelijken op de eerder geplaatste baandelen voor Blue Harvest. Op de foto zien we dat de baan ook een soort van code staat “IC2-K”. Sommige ingewijden bevestigen dat het hier wel degelijk gaat over de hangende achtbaan (IC=INVERTED COASTER) Blue Harvest uit Gröna Lund.

Maar er dook ook een foto op van de bouwwerken hierop is niet veel verandering op te zien, maar toch de moeite waard om te delen met jullie. Zweden heeft deze corona periode totaal ander aangepakt. Bij deze heeft Gröna Lund nog niet laten weten wanneer ze open zullen gaan maar check regelmatig J.Coasters LIVE voor updates.

Januari 2020:

Op het forum pretparkclub ontdekte ik enkele foto’s van de bouwwerkzaamheden deze winter. We zien hier en daar wat supports (ondersteuningspalen) liggen, maar ook zien we een glimp van de nieuwe coaster.

Winter 2019-2020:

Tijdens de jaarwissel was het eindelijk zover. De eerste baandelen werden geplaatst waardoor nu het station klaar is. Daarnaast komen de eerste baandelen boven de grond uit. Het park moet nu dus eerst het station aanleggen en dan het terug dichtmaken zodat straks de mensen hier terug kunnen wandelen. Het is echt een huzarenstuk hoe zo iets kan.

Zomer 2019: 

Het blijft voor Gröna Lund een moeilijke klus aangezien ze maar moeilijk aan de nieuwe achtbaan kunnen werken door de compactheid en omdat het park open is. Ze kunnen natuurlijk moeilijk met grote machines door het park gaan wanneer er mensen lopen. Het enige voordeel bij deze achtbaan is dat de baan vlak naast de parking komt. Zo is er toch een manier om via de parking tot aan de bouwput te komen.

Voorjaar 2019: 

Nadat de eerste graafwerken zijn begonnen. Zien we dat er een grote bouwput is verschenen. Daarnaast is Gröna Lund ook bezig met het station klaar te maken. Doordat dit ondergronds ligt, moesten sommige gebouwen plaats maken. Dit zal later heropgebouwd worden als het station klaar is. Dit is natuurlijk allemaal zeer speciaal aangezien ze telkens de ene steen moeten omleggen om het nadien weer terug op te bouwen.

Hieronder zien we enkele foto’s van deze afbraakwerken en zien we de eerste tekens van het station.    

November 2018: Gröna Lund begint aan de bouwwerken

Na Halloween sluit het Zweedse park haar deuren voor de winterslaap. Vanaf toen begon men met het bouwen van de nieuwe B&M coaster. De plaats waar de coaster moet komen te liggen is opeens één grote bouw put geworden. Zoals we op de concept tekeningen konden zien zal het station ondergronds liggen wegens plaats gebrek.

2017: Gröna Lund kondigt nieuwe coaster aan voor 2020 (2021)!

In september 2017 bezocht ik het park voor het eerste en was volledig onder de indruk van de compactheid. In 2017 opende het park ook hun zoveelste droptower. Maar deze keer een uniek exemplaar. In dat jaar dook er ook een geheimzinnige foto (zie foto’s) op van de track lay-out die midden in het park ging geplaatst worden. Dit keer ging Gröna Lund nog een B&M inverted coaster bouwen. Dit was zeer opmerkelijk om dat B&M achtbanen een zeer bombastisch aanzicht hebben door de dikke rail. Doordat het park zo compact is en het park er toch deze keer weer in slaagt om het onmogelijke te doen is het een nieuw bouwproject wat je kan volgen bij de meest fascinerende bouwprojecten volgens J.Coasters.

In maart 2017 toen was het de bedoeling om de achtbaan te openen in 2020. Dit is door de complexe bouw nu al uitgesteld tot 2021. Het is zeker mogelijk dat dit nog kan uitgesteld worden want het park kan door de compactheid, de locatie (vlak aan het water) en de omringende gebouwen moeilijk aan de baan werken als het park open is. Daarom bouwt men enkel aan deze baan als het park volledig dicht is tijdens de winter. Andere parken schermen hun bouwprojecten af met omheiningen en zeilen maar dat is bij Gröna Lund niet mogelijk door de compactheid. Check hier alvast een onride van deze coaster.