De Vliegende Hollander

  • Park: Efteling
  • Thema: Sage over het bekende Spookschip, Scheepsvaart
  • Type: Waterachtbaan, Dark Water Ride, Walkthrough
  • Bouwer(s): Kumbak Coasters, Efteling, Intamin AG
  • Opening: 1 april 2007
  • Kosten: € 20 000 000,00
  • Snelheid: 70km/h
  • Hoogte: 22,5m

De Vliegende Hollander, voor mij persoonlijk een van de mooiste…? Ja, want is het een achtbaan, een waterattractie, een dark-ride, een walk-trough? Het is geen van ze allemaal. Maar wel de unieke combinatie van deze vier. De Vliegende Hollander  is  geopend op 1 april 2007. Dit was  een jaar later dan gepland. Vaak zijn er nog veel problemen met de attractie. Andere zeggen dan weer dat ze de attractie moeten slopen omdat het nooit het verwachte succes is geworden. Al deze factoren hebben ervoor gezorgd dat ik het interessant  vind om dit project eens onder de loep te nemen.

eft_vliegende_hollander_splash_14pp

De Vliegende Hollander vertelt het verhaal over de hebzuchtige kapitein Willem Van Der Decken. Door zijn vroege succes wou hij steeds groter worden en meer rijker worden. Maar dit werd hem fataal. Hij ging tegen alle regels in op uitvaart op eerste paasdag. Iedereen hield hem tegen want het was slecht weer, maar koste wat kost vertrok hij. Dit met alle gevolgen want hij keerde nooit meer terug. Dit is in het kort het verhaal achter deze sage. 

Het station, de wachtrij en de darkride is gebaseerd op het verhaal. Zo wandel je tijdens het wachten doorheen het huis van de kapitein. Zo  ga je door een schilderij naar een geheime ondergrondse gang waar Willem Van Der Decken zijn schatten bewaarde. Hierna kom je in de kroeg terecht waar je ook sfeervolle muziek hoort van mensen die feesten in de kroeg. Tot slot kom je uit bij de haven waar je mee zal varen met de Vliegende Hollander.

De rit start zeer rustig waardoor je langs de grote boten passeert. Daarna vaar je het donker in wat er op moet wijzen dat je in de nacht uitvaart op zoek naar schatten. Maar daarna volgt een spektakel van licht, geluid, rook -en watereffecten wat misschien wel het mooiste is van de hele rit.

Op een bepaald moment ga je een klein heuveltje op waarna je een flinke duik maakt naar beneden. Door de snelheid ga je al een stukje op de 45° helling. Dit is misschien wel een zeer pijnlijk moment voor je rug want het bootje klikt zich vast op de lifthill. Dit was tijdens de bouw ook het moeilijkste stuk waardoor de opening een jaar was uitgesteld. Zo heeft de bouw enkele maanden vertraging opgelopen omdat de lift en ketting één groot geheel was. Dit moest dan ook perfect passen in de toren.  De opening was voorzien om op paasmaandag te openen zoals de legende het zegt. Maar door de vele vertragingen van de lift was dit uitgesteld tot juni 2006.

bd_dvh.jpg

Toen de volledige lifthill was geplaatst konden ze de baan beginnen testen. Maar ook dit liep verkeerd. Zo sloot het bootje niet goed aan op de ketting. Het liep allemaal zeer stroef. Met pijn in het hart moest de Efteling melden dat de Vliegende Hollander niet meer zou openen in 2006. Hierdoor hadden ze een jaar extra de tijd om alles op orde te stellen.

De achtbaanbouwer was Kumbak Coasters. Maar Efteling schakelt de Zwitserse firma Intamin AG in voor het oplossen van de aansluiting van het bootje op de ketting. Wonder boven wonder heeft Intamin de ideale oplossing. Een soort vin zorgt voor een goede aansluiting. Door deze geniale uitvinding kan de attractie openen op 1 april 2007.

Dus even verder met het ritverloop. Wanneer je klaar staat op deze stijle helling stroomt het water langs het bootje wat de regen moet voorstellen. Tijdens die optakeling zie je in de rook de kapitein staan aan het stuur. Op dit moment hoor je Willem Van Der Decken toespreken dat hij zal varen ondanks alle regels en voorspellingen.

Hierna start op het puntje van de toren de effectieve achtbaanrit. Na een duik doorheen het scheepswrak heb je wat bochten en heuvels. Tot slot duik je met een grote splash in het water. De splash was tijdens de bouw ook een probleem aangezien de boot een enorme splash moest veroorzaken. Door wat aanpassingen en insnedes in de boot is dit toch goed gelukt.

DVH1

Na de splash ga je nog een klein beetje naar beneden wat wijst op het zinken van de boot en de ondergang van kapitein Willem Van der Decken. Hierna vaar je rustig richting het station of beter gezegd de haven.

Voor mij is dit een van mijn favoriete waterattracties omdat het zoveel aspecten combineert. Elk jaar wordt de attractie onderhouden waardoor ze proberen om zoveel technische problemen te voorkomen.

Het is dus een echte aanrader als je in de Efteling bent ondanks de vele problemen.

Sinds maart 2019 is er ook een aparte single-riders ingang waardoor het wachten soms vlotter gaat en de boten op volle capaciteit draaien.

De attractie is gebaseerd op de bekende sage. Hieronder kan je alvast het verhaal zien in Efteling-stijl.