Achtbaantypes

Achtbanen ze bestaan in alles soorten, vormen & maten. Hout, staal of een combinatie. Bij de meeste karretjes zit je in een stoel, maar je kan ook staan of liggen. Deze laatste twee zijn heel uitzonderlijke types. Maar wanneer je in een stoel zit dan staat deze meestal op de baan. Maar er zijn ook diverse banen waar je onder de baan hangt. Of je hangt gewoon naast de baan. Als je al dit soort types met elkaar combineert dan heb je al veel achtbaantypes. Maar welke types zijn er allemaal? Tot slot zijn er ook diverse leveranciers die specifiek gespecialiseerd zijn in achtbanen. Genoeg stof om over te schrijven & te lezen.

Blitz Coaster – Intamin

Een blitz coaster, in feite is het een gewone gelanceerde achtbaan. De lancering maakt gebruik van het LSM-systeem. Dat is één van de modernere lanceringssystemen. Het is een lanceringsachtbaan zoals bijvoorbeeld de Blue Fire in Europa-Park. Maar de achtbaanfabrikant “Intamin” noemt het een Blitz Coaster. Dit type ook enkele voorwaarden om tot deze categorie te behoren. In de hele wereld zijn er op dit moment 10 blitz coasters. De dichtstbijzijnde achtbaan is ongetwijfeld Taron in Phantasialand.

Maar wat is er nu zo specifiek aan een Blitz Coaster?

In feite zijn Blitz Coaster achtbanen met kortere treinen. Zo kan 1 trein maximaal 12 tot 16 personen tegelijk vervoeren. Dit wil dus zeggen dat elke trein 3 tot 4 wagentjes heeft. Hiervan kan bestaat elk wagentje uit 4 personen (2 rijen van 2).     

De lengte van Blitz Coasters hebben wel een behoorlijk lange lengte van minstens 1000m en de hoogte hiervan ligt tussen de 30 & 55m ongeveer. Hierdoor zien de banen er niet bombastisch uit zoals de Hyper Coasters van B&M (Silver Star). De Blitz Coasters behalen een topsnelheid van minimum 100km/h en hebben inversies.  

Maar er zijn 3 coasters die niet voldoen aan alle voorwaarden. Zo behaalt de Cheetah Hunt in het Amerikaanse Bush Gardens een  topsnelheid van 96 km/h. Daarnaast is Maverick (Cedar Point) een baan die start met een optakeling i.p.v. een lancering. Later volgt wel nog een lancering. Tot slot heeft mijn favoriet Taron in Phantasialand geen inversies en heeft het 10 wagentjes per i.p.v 3 à 4.   

Modellen (dicht) bij huis!

Zoals ik al zei bestaan er 10 Blitz Coasters, de volgende 3 (dichtstbijzijnde) licht even toe.   

  • iSpeed – Mirabilandia (Italië

Deze coaster was de 2e Blitz Coaster ter wereld en tevens ook de eerste Blitz Coaster van Intamin. Zoals de Blitz coaster bepaalde voorwaarden heeft deze baan maar 3 karretjes per trein. De baan is wel net geen 1000m lang maar 980m. De baan bereiken een maximale hoogte van 55m op een grote heuvel vlak na de lancering. De bezoekers halen een topsnelheid van 110km/h De baan heeft  2 inversies waaronder een kurkentrekker en een schroef.  

  • Taiga – Linnanmäki (Finland) 

Taiga, het nieuwe paradepaardje van Linnanmäki sinds 2019. Plotseling willen West-Europese fans een bezoekje brengen in het verre Finland. Deze felblauwe baan is gebaseerd op een geel-oranje achtige vogel. De  baan heeft een hoogte van 52m hoog en de bezoekers behalen een topsnelheid van 106km/h. Je legt in het totaal 1104m af en je krijgt 4 inversies te verwerken. Uiteraard is deze baan voorzien van een dubbele lancering. Het model/type is best vergelijkend met de Taron alleen heeft deze inversies. 

Maar inversies of niet Taron blijft een top-achtbaan voor zowel mij als voor vele fans. Op dit moment is Taron zelfs de beste achtbaan ter wereld. De twee lanceringen zijn zo krachtig. Maar de afwisselende bochten zijn zeer intens. Alsof dat allemaal niet genoeg scheur je langs diverse basalt rotsen en houten huisjes. Klugheim is dan ook een meesterwerk van Phantiasland. Deze baan is voor elke West-Europese pretpark en achtbaanfan de dichtstbijzijnde Blitz Coaster. 

Tot slot zijn er natuurlijk nog enkele modellen in aanbouw . Zo is er een nieuwe blitz coaster genaamd “Pantheon” die veel records zal breken dit jaar openen in Bush Gardens Williamsburg. Ontdek hier alvast de trailer!

Hyper Coaster – B&M

Hyper Coaster, het is term die vele achtbaanfabrikanten gebruiken. Maar bij elk van hun zien ze er anders uit en hebben hun eigen specificaties. Maar om het allemaal overzichtelijk te houden kiezen we deze keer voor een bepaalde achtbaanfabrikant. We nemen de hyper coasters van fabrikant Bolliger & Mabillard onder de loep. Bolliger & Mabillard of kortweg B&M is een fabrikant die we herkennen aan de dikke baar/stang. (zie foto rechts)  

Geen inversies maar pure snelheid!

Maar goed B&M heeft een zeer goede beschrijving over hun type hyper coasters met name: 

“High speed, no inversion coasters specially designed to create air time”

Hoge snelheden & gigantische heuvels, het lijkt alsof enkel zo achtbanen bestaan in Amerika. Maar niets is minder waar. In Europa kan je 2 coasters doen van dit type met name in Duitsland & Spanje. Enkel de Duitse variant heb ik al kunnen doen. De Spaanse gigant staat nog op mijn lijstje. Hieronder de 2 Europese modellen.

Deze Hyper Coaster staat in het Franse themagebied van Europa-Park. De baan is gesponsord door het automerk Mercedes-Benz waar het ook haar naam aan dankt. De wachtrij is dan ook volledig gethematiseerd met de nieuwste modellen van Mercedes. Maar dan moet de rit nog beginnen. De rit begint met een lift hill van maar liefst 73m. De lange optakeling zorgt natuurlijk voor de nodige spanning. Door de grootheid van de coaster verlaat de achtbaan eigenlijk het park. Zo is het grootste deel van de baan te vinden op de parking van het park. Boven aan de top maak je drop van 68,5° met een daling van 67m diep. Hierna volgt een brede stijle bocht richting de eerste grote air time heuvel van bijna 50m daarna volgt er eentje van 40m. Hierna maak je een grote lus gevolgd door een heuvel en hierna een stukje rem stukje. Dit is puur voor de veiligheid. Hierna een kleine lus en enkele mini heuveltjes om zo te terug in de remmen te eindigen die achter het station liggen. 

De baan heeft een lengte van maar liefst 1620m en heeft een capaciteit van 1750 personen/uur. Op elke heuvel zie je remmen staan. Deze staan ter beveiliging en kan dus altijd de trein afremmen indien nog. Hiervan voel je niks maar is wel noodzakelijk op een warme zomerdag wanneer ook de wielen heet zijn geworden door het vele rijden. Dit is een niet te missen coaster als je Europa-Park bezoekt. Het park had tot 2012 het record van hoogste achtbaan van Europa in handen met deze topper. Maar toen kwam het grote Spaanse broertje.

  • Shambhala – Port Aventura (Spanje)   

Zoals je kon lezen heeft deze Spanjaard het record van hoogste achtbaan van Europa  afgenomen. Shambhala kan je vinden in het Spaanse Port Aventura in Salou. Deze toeristische badplaats ligt op een uurtje van Barcelona af.  Shambhala heeft in principe veel gelijkenissen met Silver Star. Zo heeft het ook diverse air time heuvels. Toch heeft dit baantje enkele unieke kantjes. Zo is de baan 76m hoog maar heeft wel een drop van 78m. De lift hill gaat over een andere B&M Coaster met name de Dragon Khan (Rode vloerloze achtbaan met inversies). De terugkerende lus is een stuk spectaculairder dan het Duitse broertje. Daarnaast heeft een tunnel en als kers op de taart scheur je door het water waardoor je een watereffect krijgt. 

Deze achtbaan maar ook het park staat zeker nog op mijn lijstje. Het park heeft wel haar record doorgegeven aan het nabij gelegen Ferrari land aan Red Force (112m). Dit rood monster is wel met een lancering. Shambhala heeft ook haar plaats moeten afstaan aan Hyperion in het Poolse Energylandia. Deze coaster is 77m hoog met kettinglift.

Andere hyper coasters staan in de Verenigde Staten, Canada & China.

Comfortabele zetels met een vrij gevoel!

Maar B&M zegt ook nog het volgende over dit type:

“A comfortable patented lapbar procures an incomparable feeling of freedom”   

Bij een B&M Hyper Coaster zit je altijd met 4 per wagentje. Soms zit echt met 4 langs elkaar zoals bij Silver Star. Maar bij de Shambhala (rechtse foto) zitten de 2 buitenste personen een klein beetje naar achter. Maar Hyper Coaster zijn gekend omwille van hun enorm hoge snelheid, toch is de beugel zeker niet een probleem. Zo heeft de achtbaanfabrikant ervoor gezorgd dat je een maximaal gevoel hebt van vrijheid. Dit noemt men T-beugels die je enkel goed tegen je buik en middel moet aandrukken. Voor de rest heb je geen extra beveiliging waardoor je een geweldig gevoel krijgt bij al die reuzachtige heuvels.

Hybride Coaster – RMC

Hybride watte? J.Coasters zijn dat dan achtbanen die op elektriciteit rijden? Nee, hybride is eigenlijk een combinatie van twee. Bij achtbanen spreken we dan van achtbaan uit staal en hout. De ondersteuningen bestaan uit hout en de rails zijn van staal. Dat is in feite de snelle uitleg van een hybride coaster, hieronder alvast het resultaat van hoe deze combinatie er uit ziet.  

Dit soort banen krijgt vaak de naam RMC’s. Dit is de afkorting van de achtbaanbouwer Rocky Mountain Construction. Bij deze achtbanen is het dan ook moeilijk om ze te bestempelen als houten of stalen achtbaan want ze zijn het allebei. 

Maar waarom ijzeren rails op een houten constructie?

Op mijn eerste RMC is het nog even wachten tot de heftige mini trip. Maar de reden van deze unieke combinatie is eigenlijk heel simpel. Hybride coasters biedt gewoon veel meer mogelijkheden. Zo was het zeer moeilijk en vaak gevaarlijk om inversies te hebben bij een wooden coaster. Nu is die mogelijkheid er wel. Een ander opvallend beeld is dat niet de volledige achtbaan volledig ondersteund is met houten balken. Er zijn dus soms grote gaten in de achtbaanconstructie. Maar geen paniek alles is zeker en vast veilig. Hieronder enkele indrukwekkend beelden van  RMC toppers.  

Hieronder zien we de modellen dat Rocky Mountain Construction voorstelt op diverse beurzen.  Aan de linkerkant zien we het hybride model van hout & staal. Daarnaast heeft RMC nog een vreemde coaster in hun aanbod namelijk een single track coaster, maar dat is een totaal ander type wat later uitvoerig aan bod komt.

Over eigen ervaring kan ik dus nog niet spreken. Toch wil ik nog even ingaan op het dichtstbijzijnde model voor België & Nederland. Hiermee heb ik het over Untamed in Walibi Holland.  Check hier alvast de onride.     

Premier Rides – Launched (LIM) Coaster

Revenge of the mummy

Op vraag van een jcoastie (fan van J.Coasters) heb ik dit keer gekozen voor een achtbaantype waarvan ik zelf nog nooit een gelijkaardig type heb gedaan. Maar J.Coasters staat voor alles open. Daarom deze keer een launched coaster op basis van LIM van Premier Rides. Het beste voorbeeld hiervan is “The Revenge of the mummy The Ride” in Universal Studios Florida (Orlando). Gelijkaardige types kan je ook nog doen in de Universal parken in Singapore & Hollywood .   

Als voorbeeld pakken we de versie in Orlando. Revenge of the Mummy in Universal Studios Florida. De baan heeft een lengte 670,6m lang en de maximale hoogte is 13,5m. Dit is niet zo hoog maar dit komt omdat de baan volledig indoor is. De baan begint rustig met diverse shows  met diverse effecten. De baan heeft dus ook een klein stukje dark-ride. De baan & het verhaal is natuurlijk gebaseerd op de gelijknamige films van The Mummy.  De rit duurt ongeveer een 3-tal minuten en heeft geen inversies. Het volledige project kostte 40 miljoen Amerikaanse dollar (ong. 36 miljoen euro). De baan heeft diversie lanceringen waarvan een speciale maar later hier meer over. De volledige indoorhal is 95 X 61m, dit is iets kleiner als een normaal voetbalveld. Dit is een feite een kleine oppervlakte voor een achtbaan waardoor je een zeer compacte baan krijgt. De Revenge of The Mummy opende 2004. Dit zowel in Florida alsook in California. Dit was omdat het park in 2002 & 2003 twee attracties in het park sloot. Hierdoor konden beide banen tegelijk openen. In 2008 opende de baan in Singapore. De naam zegt het al zelf dat de baan volledig gethematiseerd is in Egyptische stijl en mummies.

Maar 2 karretjes en toch een verhoogde capaciteit?

Het station is eigenlijk dubbel. Zo verdubbel je de capaciteit want door dat de baan vele lanceringen heeft is het moelijk om meerdere karretjes te plaatsen. Door dit dubbel station kan het karretje worden in geladen terwijl het andere karretje de baan aflegt. Tegenwoordig zijn hier al veel nieuwere varianten en verbeteringen. Dit dubbel station kan je vergelijken met de Vliegende Hollander waarbij men ook gebruik maakt van een dubbel station. Door deze techniek te gebruiken heb je ook een wissel stuk nodig dat steeds veranderd zodat het wagonnetje telkens naar de juiste kant van het station gaat. 

De grote brede wagentjes!

Het wagentje van The Revenge of The Mummy is in feite gewoon één grote bak waar je met 16 personen kan in zitten. Telkens 4 rijen van 4 personen. Doordat je een dubbel station hebt kom je op 32 personen. Hierdoor kom je op een totaalcapaciteit van  2 244 personen per uur. Dit is toch een zeer hoge capaciteit in vergelijking met andere achtbanen zoals bijvoorbeeld de Taron in Phantasialand met 1200 personen per uur  of  Silver Star in Europa-Park met 1750 personen per uur.

Wat is LIM? 

LIM is een magnetisch veld van + en – en wordt er gebruik gemaakt van een push car. Door deze constante overschakeling en de pushcar die het wagentje vooruit duwt aan de hand van de magneten kan het deze snelheid maken. Dit is een voorbeeld van LIM waar de kleuren aangeven dat ze telkens een ander component hebben waardoor het karretje vooruit wordt geduwd.

In feite werken deze lanceringen dus met een magnetisch veld. Hierbij zit een constante overschakeling in die ervoor zorgt dat men snelheid maakt. Maar er zijn ook lanceerachtbanen die werken met een opgerolde kabel die gespannen staat tussen de bobijn en het wagentje. Dit systeem is het zogenaamde vliegwiel. De psyké underground in Walibi Belgium maakt gebruik van dit systeem.

Maar de Revenge of The Mummy heeft ook een reverse LIM. Dit is een lancering achterwaarts waardoor de rit uiteraard nog een stuk intenser aanvoelt. Dit stuk track is ook nog eens perfect in de baan verwerkt door een mooie extra show die je ziet tijdens deze rit. Tijdens de gehele rit wordt je ook maar liefst 3 keer gelanceerd (2 x voorwaarts  & 1 x achterwaarts). Deze lanceringen zijn  natuurlijk telkens wanneer je merkt dat het verhaal van baan/film spannender begint te worden. Één van de lift hills is zelfs op een helling zoals we dat kennen bij de Space Mountain in de Disney parken of binnenkort bij de F.L.Y. in Phantasialand.

Is dit de beste indoor coaster?  

Sinds 2015 sleept de baan elke keer opnieuw het Golden Ticket Award binnen van de beste indoor coaster ter wereld. Het is dan ook zeker een baan die volgens mij een heel andere ervaring zijn dan andere achtbanen zoals de Vogelrok in de Efteling of de Temple of Nighthawk (Crazy Bats) in Phantasialand. Of de baan ook in 2020 opnieuw deze prijs haalt is nog maar de vraag al heeft er wel alle schijn naar.      

Maar check vooral zelf even een onride van de achtbaan (incl. wachtrij).

Infinity Coaster

Gelanceerd, lifthill, vooruit, achteruit, enorm veel inversies,… Het kan allemaal met een Infinity Coaster. Gerstlauer zegt het volgende over dit type:

Unlimited fun combined with plus innovative technology? That’s Gerstlauer’s Infinity Coaster.

Dit is zeker niet gelogen. Infinity staat duidelijk voor oneindig veel mogelijkheden Het type bestaat nog maar sinds 2013. Toch heeft het type al enige records op zijn naam staan. In totaal bestaan er al 10 Infinity Coasters. De eerste Infinity Coaster is de Smiler en kan je vinden in Alton Towers (UK). De baan opende in 2013 en had direct een record op zijn naam staat wat niet snel zal verbroken worden. The Smiler is een achtbaan met maar liefst 14 INVERSIES. De baan heeft 2 optakelingen, één van 45° en de andere is 90°. Hieronder kan je een foto zien van de lay-out & de technische gegevens (komt uit de brochure van Gerstlauer).

Als je het niet gelooft dat de Smiler 14 inversies heeft kan je hieronder altijd even natellen.   

The Smiler – Alton Towers

De  Smiler opende in mei 2015, later dat jaar opende Gerstlauer ook nog de Karacho in Tripsdrill (DE). Gerstlauer had hierdoor direct 2 lay-out modellen. Maar andere lay-out wensen zijn zeker mogelijk. 2 jaar nadat Gerslauer hun eerste Infinity Coasters bouwde bleven de aanvragen binnenkomen. Sinds 2015 komen er  elk jaar 2 banen bij van dit type. Hiervan heb ik er 3 gedaan in 2019 met name de Gold Rush, Der Schwur des Kärnan & Fury. De andere banen kan je nog in de Verenigde Staten, het Franse Walibi park ‘Rhône-Alpes’, Finland & Dubai (VAE).     

Hoe zit het met de beugels met zo veel inveries?

Infinity Coasters hebben meestal de T-heupbeugel waardoor je een vrij gevoel hebt. Indien de klant (het pretpark) toch liever de gekende U-beugels (schouderbeugels) wil dan kan dit zeker. Maar alle banen hebben een T-beugel behalve The Smiler aangezien hier toch wel extreem veel inversies in zitten waardoor dit een betere en veiligere optie was.  Links zien we de T-beugels bij de Karacho & rechts zien we de bekende U beugels bij de The Smiler

 Is Gerstlauer de palenkampioen?  

Op zich kan je dat wel zeggen als je onderstaande foto’s bekijkt. Met palen bedoel ik natuurlijk de achtbaanondersteuningen. Gerstlauer slaagt er iedere keer opnieuw in om de ondersteuning van de achtbaan minstens even indrukwekkend te maken. Ondersteuningen zijn natuurlijk op basis van  wetenschappelijke berekeningen. Waar de achtbaan veel kracht en snelheid heeft, daar moeten ook extra veel ondersteuningen. Hieronder zien jullie enkele foto’s van de ondersteuningen van Infinity Coasters waarbij de ondersteuningen/palen een prominente rol hebben.

Nieuwste technieken, unieke ervaringen!

De eerste unieke ervaring was al met The Smiler door de enorm veel inversies. In 2017 opende Slagharen de Gold Rush. Deze triple launch coaster was de vervanger voor de iconische  Thunderloop. Ik (J.Coasters) heb deze achtbaan gedaan tijdens de pretparktrip in 2019. Vooral een zitje op de laatste rij is een echte aanrader.

Maar één van de beste & uniekste achtbanen die Gerstlauer heeft geopend is ongetwijfeld der Schwur des Kärnan. Deze baan bezit een wereld uniek element in de lifthill. Maar dit moet je vooral zelf ervaren. Der Schwur des Kärnan is echt een baan van wereldniveau door de ingewikkeld constructie op meters hoogte. Het unieke element in de lifthill is ook pas later bijgekomen aangezien het de nieuwste techniek gebruikt van een optakeling met magneten, remmen, ketting in de 90° optakeling.

Maar zelfs deze techniek was nog niet genoeg voor Gerstlauer. Toen Bobbejaanland vorig jaar aanklopte bij Gerstlauer wou Bobbejaanland graag een triple launch coaster bouwen zoals de Gold Rush in Slagharen. Maar Gerstlauer zei dat ze een nieuw model hadden ontwikkeld wat ze graag eens wouden uitproberen. Het ging hierover dat de bezoekers in het karretje de keuze krijgen of ze de track vooruit of achteruit willen afleggen. Bobbejaanland ging hier mee akkoord en in juni 2019 opende de multi-launch coaster Fury die men zowel vooruit als achterwaarts kan afleggen. Dat dit type in België opent is zeker uniek aangezien het voor België en Nederland direct de snelste achtbaan (106,6km/h) is van de BeNeLux.

Wanneer de bezoekers plaats nemen, krijgt men de keuze als je de track vooruit of achteruit wil afleggen. Daarna komt het wagentje het station uit. Indien het gelijkstand is dan kiest de computer zelf. De bezoekers weten pas de keuze wanneer ze effectief op de draaischijf staan. Indien de draaischijf naar links draait dan leggen ze de track achterwaarts af. Indien de draaischrijf naar rechts draait dan legt men de track normaal (voorwaarts) af. Dit is zeker een vooruitstrevende techniek die we in de toekomst misschien wel meer gaan zien.

JConclusie?!

Sinds 2019 heb ik echt veel respect gekregen door de unieke ervaringen die men kan beleven met hun achtbaantypes. Der Schwur des KÄRNAN is voor mij ook één van de beste achtbanen ter wereld en Fury is zeker een topper op Belgische bodem.

Gerstlauers zijn zeer soepel en hebben een vrij gevoel door de T-heupbeugels bij Infinity Coasters. In verhouding zijn Gerstlauer achtbanen goedkoper dan B&M’s. Indien de klant kiest voor standaard achtbaantypes dan betaal je rond de 5 miljoen. Indien de klant kiest voor het wereldunieke lifthill moment dan kan dit wel oplopen tot 26 000 000.

Free Fly Coaster

Tranan, de vreemdste eend in deze rubriek, letterlijk en figuurlijk. Dit is een soort van Wing Coaster waarbij je in schommelende bakjes zit. De eend of beter gezegd de ooievaar zit tussen de twee bakjes en ligt op de baan of onder de baan.

Tranan – Free Fly Coaster – Skara Sommerland

Deze vreemde achtbaan staat in het Zweedse Skara Sommerland. De achtbaan is gebouwd door S&S Sansei Technologies (Japan). Deze achtbaanbouwer is niet zo bekend want het heeft ook geen achtbanen gebouwd in België of Nederland. Sinds april 2018 heeft S&S het Nederlandse achtbaanbedrijf Vekoma overgenomen. Dit had en heeft geen verandering gebracht in het aanbod maar was enkel een verandering inzake de aandelen. Vekoma en S&S zijn nu samen een grote leverancier voor de Disney parken.  

De Tranan is zeker uniek want dit type achtbaan kan je ook alleen maar doen in het Zweedse pretpark. Op dit moment is ook nog nergens bekend gemaakt dat dit type ook naar een ander pretpark komt.

Tranan – Free Fly Coaster – Skara Sommerland

Maar hoe werkt het type nu? Doordat de bakjes schommelen zal je nooit overkop gaan. Enkel de vogel kan in twee richtingen staan, dat is afhankelijk van de baan.  Hieronder zie je de twee mogelijkheden. 

De baan is 20m hoog en heeft een baanlengte van 500m. De topsnelheid is 40km/h. Dit zijn geen spectaculaire cijfers. Maar het schommelen is de meerwaarde bij deze achtbaan. Ik hoop dat ik deze achtbaan ooit kan doen en zo op mijn coaster counter kan zetten want op dit moment is het nog altijd een uniek type. 

Tot slot, deze unieke achtbaan kan je ook bouwen in Planet Coaster. Daar heet het achtbaantype “pioneer”. Natuurlijk mag je deze achtbaan niet te wild bouwen want anders gaan je bezoekers over de kop en dat kan in principe niet. Ik vermeld dit laatste er even bij omdat ik zelf een te wilde baan had gebouwd.

Pioneer Coaster – Planet Coaster – Frontier Developments

Wil je enkele offride en onride beelden zien, dat kan hieronder.

Launch & Lifthill Mine Coaster

De Big Grizzly Mountain Runaway Mine Cars is een mijntrein achtbaan die je kan vinden in Disneyland Hong Kong. De achtbaan is geopend op 14 juli 2012.

De achtbaan is gebouwd door het Nederlandse achtbaanbedrijf “Vekoma”.  In deze baan haal je een snelheid van 52km/h en het heeft een baanlengte van 1100m. Op zich zijn dit geen indrukwekkende cijfers.

Maar dit is een type dat je zeker kan rekenen tot een uniek exemplaar.

Zo heeft de achtbaan een lancering EN een kettinglift. Bij andere achtbanen is het altijd maar één van de twee. Door deze twee elementen toe te passen duurt het ritje 3 minuten en 14 seconden. Daarnaast kunnen er maximaal 6 treinen tegelijk op de baan staat wat enorm veel is.

Het thema is natuurlijk een mijnthema met een Wilde West toets. Het verhaal achter de achtbaan draait rond een mijnontginning die last heeft van saboterende beren.  

Maar hoe werkt de achtbaan nu met die twee elementen?

De rit start direct met enkele bochtjes & heuveltjes. Hierna kom je op de eerste lifthill. Hierna ga je op een matige snelheid stilaan naar beneden via enkele bochten en heuveltjes. Wanneer de snelheid afneemt kom je op een soort van splitsing terecht. Hier zie je duidelijk dat dit een wisselstuk is. Vervolgens ga je ook de tweede lifthill op. Tijdens deze optakeling is er ook een kleine scène van een machine met een beer. Maar de kabel van de machine knakt waardoor je terug achteruit gaat en zo ook begrijpt waarom er een wisseling moest komen.

Tijdens het achteruit gaan maak je opnieuw enkele pittige bochten en bunny hops. Wanneer je achteruit gaat zie je ook andere karretjes passeren. Op een bepaald stuk is er moment dat er 3 baandelen langs elkaar liggen.

Big Grizzly Mountain Runaway Mine Cars – Disneyland HongKong

Na het achteruit gaan merk je opnieuw dat er een soort van wissel gaat komen. Je komt in een grot terecht. Hier remt het karretje af en staat de baan op een bepaald moment even stil. Op dat moment schuift er een baan deel waardoor je nu recht door gaat. Dit is het moment dat je gelanceerd wordt. Na deze lancering volgen opnieuw wat bochten en heuvels met als eindpunt het station.

Deze achtbaan is misschien niet zeer wild of heftig maar de achtbaan is wel uniek doordat er in feite 3 elementenin zitten (2 lift hills & 1 launch). Maar de achtbaan is mooi gethematiseerd en volledig anders dan de big thunder mountain collega’s die in andere Disney parken staan.  

Disneyland Hong Kong is voor veel fans misschien een beetje ver. Maar er is goed nieuws aangekondigd. Efteling wil een achtbaan bouwen die ook een lancering en lifthill zal hebben. Deze achtbaan zou normaal in 2021 moeten komen. Het thema van de baan zou iets circus achtig moeten worden. Of de achtbaan er in 2021 effectief zal staan is nog maar de vraag want Efteling krijgt maar geen toestemming voor uit te breiden omwille van boze buren. Ik, J.Coasters hoop dat de Efteling toch ooit eens mag uitbreiden en ons dit type achtbaan kan aanbieden. De achtbaan zal natuurlijk Eftelingsgewijs weer mooi gethematiseerd worden. Hieronder kan je alvast de onride van Big Grizzly Mountain Runaway Mine Cars zien. 

Dive Coaster

Na de optakeling komt voor de meeste mensen het ergste punt, namelijk de afdaling. Dit is bij een Dive Coaster nog een gradatie erger. Bij een Dive Coaster maak je zoals de naam al doet vermoeden, een duik in het oneindige. Maar voor deze duik blijf je steeds nog even hangen.

Voor de meeste Belgische & Nederlandse pretparkfans is “Baron 1898” de bekendste dive coaster. Maar de eerste dive coaster kon je vinden in het Verenigd Koninkrijk. Dit was de Oblivion in Alton Towers. Deze baan bestaat al sinds 1998.

Oblivion – Alton Towers

Deze baan kent enkel een duik in de grond en vliegt erna direct in de remmen. De meeste dive coaster leggen een stukje onder de grond af en komen erna naar boven met een immelmann (halve looping & halve kurkentrekker – zie foto)

Immelmann – Krake Heide Park

Tussen 2000 & 2010 zijn er enkele dive coasters gebouwd in Taiwan, China & de Verenigde Staten. Alle dive coasters zijn gebouwd door Bolliger & Mabillard (B&M). Behalve 1 model in Zuid-Afrika maar hier kom ik zodadelijk op terug. 

2015 was voor mij en de pretparkfans “HET JAAR VAN DE DIVE COASTER”. In dat jaar opende de Baron en de Oblivion: The Black Hole in het Italiaanse Gardaland. Deze laatste werd het grote broertje van de Baron genoemd want in grote lijnen is deze qua ritverloop het zelfde. De mijnschacht van Baron is 30m hoog maar de duik 37,5m. Dit wil dus zeggen dat je nog 7,5m onder de grond zit.  

In totaal heb ik al 3 dive coasters gedaan:

  • Baron 1898 – Efteling (Nederland): Zoals gezegd is voor de meeste Belgen & Nederlanders de bekende achtbaan. De achtbaan is door de Efteling gebouwd om toch ook jongeren naar het park te lokken. Eftelingsgewijs is er natuurlijk ook een leuk verhaal aan deze dive coaster gekoppeld. Zoals de naam doet vermoeden gaat dit over een hebzuchtige baron die goud wil winnen. Daarvoor heeft hij de bezoekers (kompels is een naam voor mijnwerkers) hun hulp nodig. Maar het goud wordt bewaakt door de witte wieven die de afdaling zullen saboteren. Dit verhaal wordt volledig uitgelegd in twee voorshows in de wachtrij en de net voor de 45° optakeling. De witte wieven zeggen dan “u was gewaarschuwd”. Net voor de afdeling blijf je drie seconden hangen. Hierna volgt een 90° afdeling van 37,5m gevolgd door een Immelmann. Na deze inversie komt een “zero G roll”, ook een inversie. Tot slot volgt nog een Helix en een bocht die je naar de remmen brengt.  
Baron 1898 – Efteling

Een-wist-je-datje: De stem van de Baron-animatronic is Paul van Gorcum. Dat is de Baron uit bekende Hollandse serie “Bassie & Adriaan”.

  • Oblivion: The Black Hole – Gardaland (Italië): De tweede dive coaster die JCoasters heeft gedaan is de Oblivion The Black Hole nabij het Italiaanse Gardameer. Deze grote broer van de Baron kan je vinden in Gardaland. De theming is voornamelijk science-fiction, onderzoek, atoominslag. Hierbij is er dus een enorme kracht in de aarde die alles naar beneden zuigt. Dat is te merken aan de theming rond het zwarte gat. Daar zie je verlichtingspalen & andere  theming die helemaal mee wordt getrokken naar de aarde. Ook deze na deze duik heb je een Immelman, een heuvel, een helix en een Zero-G Roll. Het speciale aan deze achtbaan is dat je niet echt een “stop-before-you-drop”. Maar het wagentje gaat stil vooruit en uiteindelijk val je in The Black Hole.
Oblivion: The Black Hole – Gardaland
  • Krake – Heide Park (Duitsland): Deze dive coaster was na Oblivion in Alton Towers één van de dichtstbijzijnde duikachtbanen die je kon doen in Europa. Dit baantje opende in 2011 en deze achtbaan heb ik voor de eerste keer gedaan tijdens de pretparktrip. Deze baan gaat niet onder de grond maar heeft wel een uniek element. Na de 42m hoge duik kom je in de mond van de Krake (grote octopus) terecht. Hierna raas je over het water met erna de gekende Immelmann. Daar schuilt nu net het unieke element. Onder de wagentjes bevinden zich twee bakjes/emmertjes die het water opscheppen langs bovenkant achter de wagentjes omhoog spuwt. Doordat de baan hierna een inversie komt er ook heel wat water op dit element. Tijdens de rit merk je hier niet veel van maar voor de kijkers/wachtende is dit wel leuk om te zien. Achter de immelmann is er ook een “Spritzwasserzone” waar je kan gaan staan voor een heerlijke verkoeling. Na de Immelman maak je nog een klein heuveltje en een bocht die je richting de remmen brengen.
Krake- Heide Park

De grootste Dive coaster is de Valravn in het Amerikaanse pretpark “Cedar Point”. Dit park noemt zichzelf de hoofdstad van de achtbanen. Het park heeft dan ook 17 achtbanen. De VALRAVN is de KING van de Dive Coasters omdat deze baan zelfs twee lifthills en drop-punten heeft. De eerste is 68m hoog

Valravn – Cedar Point

Enkele jaren geleden bracht ik een bezoek aan Liseberg op dat moment waren ze bezig met de Valkyria. Één van de grootste dive coasters ter wereld en zeker de grootste van Europa. Deze is 50m hoog en heeft een tracklengte van 700m. In totaal heeft deze drie inversies. (Immelmann, Zero-G Roll & Heartline Roll)

Daarnet sprak over 1 dive coaster die niet door B&M is gebouwd. Dat is de Tower of Terror in het Zuid-Afrikaanse Gold Reef City. Deze dive coaster is gebouwd door de Zwitserse achtbaanbouwer Giovanola. Deze is sinds 2004 failliet en de twee andere achtbaanbouwers B&M & Intamin AG hebben dit bedrijf overgenomen. De achtbaan staat en werkt nog steeds. Het thema is uiteraard mijn waardoor de constructie & theming een beetje doet denken aan Baron 1898.  

Tower Of Terror – Gold Reef City (Zuid-Afrika)

In de toekomst zullen er nog meer nieuwe Dive Coasters bijkomen want sinds 2015 is dit type pas echt bekend geworden.

Launched Mega Coaster

Geen metershoge optakeling, maar wel in enkele seconden een topsnelheid bereiken. Dat is de start van deze mega achtbanen. Het beste voorbeeld van dit type is Blue Fire in Europa Park gebouwd door MACK Rides. Dit is één van mijn favoriete achtbanen.

Blue Fire in Europa Park is geopend op 4 april 2009 en was voor MACK de eerste gelanceerde achtbaan. MACK is de familie achter dit grote park en dit wil ook zeggen dat al hun nieuwigheden eerst een plaatsje krijgen in hun eigen park. De Blue Fire is gelegen in het Ijslandse themagebied en heeft uiteraard een blauwe kleur. De baan is ook gesponsord door de bekende gasmaatschappij “Gazprom”.  Blue Fire heeft na de lancering een hoge bocht van 38m. Hierna maakt het een 32m hoge looping, twee kurkentrekkers en een schroef. De lancering behaalt een topsnelheid van 0 naar 100km/h in 2,5 seconden. De totale lengte van de baan is 1056m.De baan heeft ook een klein dark-ride gedeelte net voor de lancering. In totaal heeft deze baan 20 miljoen euro gekost. Europa Park is een kei in minimale wachttijden, zo is de capaciteit bij deze mega coaster 1720 passagiers per uur.  Van de Blue Fire heb ik (J.Coasters) ook een poster gadget.

bluefire

Een andere achtbaan van dit  type en bouwer is de Helix in Liseberg. Ook deze achtbaan heb ik ooit gedaan en is zeker en vast een pareltje. Deze achtbaan heeft zelfs twee lanceringen en maar liefst 7 inversies. Deze baan is boven op een berg gebouwd en de één van de topachtbanen van het park. Na de tweede lancering maakt de achtbaan een metershoge inversie die zeer speciaal is. (zie foto)

Helix

Lancering

De nieuwe lanceringen gebruiken het Linear Synchronous Motor (LSM) systeem (ook Taron in Phantasialand). Dit is een nieuwere variant van Linear Indoction Motor (LIM). LIM is een magnetisch veld van + en – en wordt er gebruik gemaakt van een push car. Door deze constante overschakeling en de pushcar die het wagentje vooruit duwt aan de hand van de magneten kan het deze snelheid maken. Bij LSM zit de pushcar ingebouwd in het karretje zelf.

LIM

Dit is een voorbeeld van LIM waar de kleuren aangeven dat ze telkens een ander component hebben waardoor het karretje vooruit wordt geduwd.

LSM

Dit is een voorbeeld van LSM waarbij de mat met rode en blauwe blokjes de + en – voorstellen en de grijze blok met de drie gekleurde (oranje, geel en groen) zijn de push car die gemonteerd zit in het achtbaanwagentje.   

In feite werken deze lanceringen dus met een magnetisch veld. Hierbij zit een constante overschakeling in die ervoor zorgt dat men snelheid maakt. Maar er zijn ook lanceerachtbanen die werken met een opgerolde kabel die gespannen staat tussen de bobijn en het wagentje. Dit systeem is het zogenaamde vliegwiel. De psyké underground in Walibi Belgium maakt gebruik van dit systeem.

vliegwirl

De stoeltjes

MACK Rides heeft ons niet alleen omvergeblazen met deze launched mega coaster maar ook met hun vernieuwde stoelen waarbij VRIJHEID centraal stond. Hun nieuwe stoelen maakt het gebruik van heupbeugels ipv U-beugels. Dit zijn de gekende schouderbeugels bij de meeste inversie achtbanen.

beugel

De vernieuwde stoelen zijn ook overgenomen door concurrenten Intamin AG zoals je kan merken bij de Taron in Phantasialand. Door de vrijheid van deze stoelen kan je duidelijk merken dat je helemaal gewichtloos bent in de laatste inversie bij de Blue Fire. Tot slot is bij de Blue Fire ook een hartslagmeter ingebouwd in de leuning waardoor je je eigen hartslag ziet. Natuurlijk stijgt deze net voor de intense lancering.

stoel

In feite mogen we MACK Rides dankbaar zijn voor deze venieuwde stoelen want de nieuwste achtbanen zorgen voor een grotere kick bij elke achtbaan en al zeker bij de inversies.

Tot slot wil ik nog een enkele weetjes weetje meegeven. Wist je dat er op dit moment 7 kloon broeren van de Blue Fire zijn. Maar er is al een 8ste op komst in 2021. Deze klonen kan u vinden in Rusland, China en de Verenigde Arabische Emiraten.

Eén van de grootste hypercoasters zoals de Blue Fire kan u vinden in China. Dat is “Flash in het Chinese “Lewa Happy World”. Dit is wel geen gelanceerde achtbaan maar het heeft wel een lift-hill van maar liefst 61m. De lift hill gaat door de looping die één van de grootste loopings is ter wereld. De looping is 58m hoog. Deze baan behaalt een topsnelheid van 115km/h en is 1273m lang.

coaster red

WING COASTERS 

Bij een wing coaster ben je letterlijk en figuurlijk de vleugel van de achtbaan. Hierbij zit je steeds met 2 personen links van de baan en 2 personen rechts van de baan. Een wing coaster is een van de laatste nieuwe achtbaantypes op de markt. In 2011 maakte het zijn intro in de pretparkwereld. Dit was de Raptor in Gardaland. Deze achtbanen worden gebouwd door Bolliger & Mabillard (B&M).  Toch bestaat een gelijkaardige variant van wing coaster al veel langer. Zo staat al sinds 2007 in het Spaanse PortAventura de Furius Baco. Deze baan is gebouwd door Intamin AG, maar is nooit geregistreerd geweest. In principe is B&M toen met het idee gaan lopen en hebben zij dan hun eerste officiële wing coaster geopend in Italië.

furius baco
Furius Baco – PortAventura (ES)

B&M wordt weleens de Mercedes of Ferrari’s van de achtbaanbouwers genoemd. Hiermee bedoel ik dat ze van goede kwaliteit zijn en ze zijn zeer makkelijk herkenbaar. Maar deze kwaliteit betaal je ook want voor een wing coaster betaal je bij B&M gemiddeld 15 000 000 euro.

Aangezien dit type nog vrij recent is en er nog niet heel veel modellen & varianten bestaan heb ik nog vrij weinig ervaring met mogelijkheden. Toch heb ik alvast drie wing coasters gedaan namelijk:

Andere wing coasters kan je vinden in het Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten & China. Op dit moment is het type Wing Coaster het favoriete achtbaantype aangezien dit een unieke ervaring is.  Alle wing coaster die J.Coasters heeft gedaan is gebaseerd op een vliegend dier of wezen met vleugels. Dit is telkens een ideale combinatie met het type & baan.

In het station maakt een wing coaster een vreemd (klikkend) geluid! Luister hieronder naar de aankomst van de Raptor in Gardaland.

Een ander weetje van een B&M is dat in het dikke baanstuk zand wordt gedaan voor het geluid te dempen wanneer de trein voorbij raast. Hierdoor zijn de achtbanen ook bijna geluidsloos.

Hierbij wil ik ook zeggen dat een wing coaste een unieke ervaring kan hebben als de rit start na de lift hill met een dive drop. Dit is in feit een halve looping waardoor je een inversie maakt op meters hoogte. Dit heeft J.Coasters al kunnen ervaren bij de Fénix in Toverland & de Flug der Dämonen. Wanneer je een echte durfal bent dan is de beste plaats voor dit element vooraan aan de tegenovergestelde richting van de inversie. Hierdoor maak je een hele lus over de baan met een trage snelheid wat de extra kick geeft. Bij de Fénix is dit links en bij de Flug der Dämonen is dit rechts. (zie foto)

Wing Coaster dive drop - Fénix Toverland & Flug der Dämonen Heide Park Resort
Wing Coaster dive drop – Fénix Toverland & Flug der Dämonen Heide Park Resort

Een top 3 maken van deze achtbanen is een beetje zinloos. Al deze 3 achtbanen hebben hun eigen charmes en uniekheid waardoor het moeilijk kiezen is. Daarom zien jullie hieronder wat de baan net zo speciaal maakt.

  • Raptor in Gardaland (Italië): Deze baan was uniek doordat het de eerste officiële wing coaster ter wereld is. De baan heeft een leuk drop waarbij je over de mensen vliegt, daarna volgen enkele inversies en bochten. Het leuke aan deze baan is dat deze coaster midden in het park staat op een verhoog. Daarnaast is de baan ook perfect gethematiseerd naar een vliegende dinosaurus die overal zijn weg baant en de omgeving vernielt. Het uniekste element aan de baan is dat je op het einde een schroef inversie maakt. Maar net wanneer je rechtop hangt ga je doorheen een uitgeholde boom.
  • Fénix in Toverland (Nederland): Deze baan is voor de meeste Belgische & Nederlandse pretparkfans het meest en snelst toegankelijk. Dit is ook de eerste Wing coaster van de Benelux. Iedereen viel met zijn mond open van verbazing toen Toverland aankondigde dat ze een B&M Wing Coaster gingen bouwen. De baan heeft ook drie inversies en haalt een topsnelheid van 95km/h. Het is ook fantastisch dat Toverland heeft gekozen voor het extra unieke element een dive drop. In de baan zit ook een intense helix waar je 5G-kracht ervaart. Dit is voor sommige mensen wel een moeilijk punt want je voelt je echt zwaar op dit moment. Doordat een wing coaster een brede wijdte heeft is hier ook een verschil of je nu aan de onderkant of aan de bovenkant van de baan hangt.
  •  Flug der Dämonen in Heide Park Resort (Duitsland): Deze baan heb ik leren kennen tijdens de pretpark trip. Doordat de baan in een gebied staat met veel achtbanen is een ingewikkeld lussenspel. In totaal zitten er 5 inversies in die snel achter elkaar opvolgen. Doordat deze baan in feite zeer compact is maakt de baan bijna na elke inversie een scherpe bocht waardoor je echt een vliegend gevoel krijgt. Het noemt dan ook niet voor niks de vloek van de geesten. In het station zijn er ook muurschilderingen met een vloek en het overleven hiervan.