Systemen

Een achtbaan en attracties zijn naast plezier ook een uniek stukje technologie. In deze rubriek gaan we dieper in op de diverse achtbaansystemen. In het eerste deel hieronder beginnen we een systeem nog voor je in een achtbaan stapt.

Transfer Track

De meeste parken openen hun deuren open rond 10 uur. Maar enkele uren ervoor zijn vele werknemers al vroeg in de weer om het park klaar te maken voor de dagelijkse opening. Dus wanneer de meeste bezoekers nog thuis slapen of op weg zijn naar hun favoriet park begint het eerste systeem van een achtbaan al te werken. Dat systeem noemt men een “TRANSFER TRACK”.

Een transfer wat …?

Een transfer track is het deel wat vlak achter het station ligt. In elk station staat vaak een treintje dat hier slaapt. Maar vaak heeft een achtbaan 2, 3 tot 4 treintjes. Het aantal is vaak in verhouding tot de baan zelf. Niet alleen achtbanen hebben meerdere treintjes, ook transport attracties zoals monorails en de standaard treintjes die je een totaal beeld geven van het park. 

Al deze treinen staan dus vaak opgeslagen naast of achter het station. ’s Morgens moeten deze of enkele treinen op de baan gezet worden. Dit is een hele klus want dit transfer track is een los achtbaandeel dat eigenlijk zich voort beweegt naar de hokjes van de overige treinen. Dit moet allemaal heel sinecuur gebeuren omdat de baan enkele millimeters los moet over rijden naar een los staand baandeel. Net voor deze transfer track zitten vaak ook remmen waardoor ze de andere treinen kunnen tegenhouden om botsingen te voorkomen.

Wanneer dit transfer track geen recht stuk is dan kan men ook gebruik maken van kleine losse bochten. Hieronder het verschil. Zo zien we links de Blue Fire in Europa park waar bij een trein extra op de baan wordt gezet. Bij de okidoki gebeurd dit door twee bochten te laten draaien.

Hieronder zie je alvast een goede simulatie video van dit systeem. 

Waarom moet dit ’s morgens.

Dit hele karwei duurt toch wel een hele poos. Wanneer ze dit doorheen de dag  moeten doen kan dit voor een langere wachtrij zorgen. Het is dus een systeem wat vele fans al vaak hebben gezien maar nooit door hadden dat dit ons bezoek zoveel verbeterd. Het is voor een pretpark ook niet altijd gemakkelijk om te kunnen in schatten hoeveel treintjes men nodig heeft die dag. Meer treinen geeft ook een hogere capaciteit per uur.  Hier zien we nog een foto van de opslagplaats bij de  Silver Star in Europa Park die een capaciteit heeft van 1750 personen per uur. Deze hoge capaciteit  is zeker aan te raden in het hoog seizoen, vaak de zomer maanden.    

Weetje: In Walt Disney World kan men 10 van de 12 monorail treintjes stockeren in de opslag plaats. Dus 2 treintjes slapen altijd buiten. Maar geen enkele trein slaapt 2 nachten achter elkaar buiten.

Tot slot hieronder nog een video van de transfer track bij Icon in het Engelse Black Pool Pleasure Beach.