Ferrari World Abu Dhabi

Ferrari World is gelegen op het Yas eiland van Abu Dhabi. Abu Dhabi is een deelstaat van de Verenigde Arabische Emiraten. Het park staat in het teken van het bekende automerk “Ferrari”. Het park is geopend op 4 november 2010. Het park bestaat dus nog geen 10 jaar waardoor het geen ellenlange geschiedenis heeft. Maar het park is één van de grootste indoorparken met enkele baanbrekende recordachtbanen.  Het indoorpark is gelegen bij een groot shopping center. Het park zelf is te herkennen aan het rode dak vanuit de lucht met natuurlijk het logo. Het Ferrari logo is het grootste ter wereld met een oppervlakte van 3000m². 

Het indoorgebied zelf is 100 000m² groot, maar de volledige oppervlakte van het park is 450 000m². (vergelijking: Plopsa Indoor Hasselt is 9000m² groot).  Het gebouw is ontworpen door het Engelse architectenbureau Benoy. Het ontwerp & indeling van het park is ontworpen door het Amerikaanse bedrijf “Jack Rousse Associates” (JRA). 

Ferrari World Abu Dhabi – luchtfoto

Het park heeft in een 20-tal attracties, een tentoonstelling van de Ferrari auto’s en enkele achtbaan die recordhouders zijn. Alle attracties dateren ook van het openingsjaar. Hierdoor is er geen echte geschiedenis van de attracties. Alle attracties zijn gethematiseerd rond de Ferrari wagens. Zo zijn er diverse simulators. Voor enkele simulators moet je extra bijbetalen omwille dat je dan in een echte Ferrari auto of F1 wagen zit.

Ferrari World Abu Dhabi – Formule 1 wagen simulator

Ik (J.Coasters) heb het park al twee keer bezocht. Een attractie die me zeker is bijgebleven is de “Viaggo in Italia”. Dit is een vliegsimulator zoals Voletarium in Europa-Park. Deze Viaggo in Italia was mijn eerste vliegend theater, hierdoor kende ik het concept al in Europa Park.  Toch had dit een ander systeem. Bij de Ferrari-versie had je in feite drie grote stangen die omhoog worden getilt. Aan deze stangen hangen telkens een 6 tal rijen waar je plaats neemt. (zie foto) Wanneer de attractie start, gaat de gigantische ijzeren baar  loodrecht staan. De rijen hangen op dat moment allemaal onder elkaar. Dit wil dus zeggen dat het film doek enkele meters hoog hangt. De film speelt zich natuurlijk af in Italië en draait rond een Ferrari auto. 

flying theater

Maar welke achtbanen zijn er nu allemaal?

Het park heeft op dit moment 4 achtbanen in werking. De 5e achtbanen moest in principe al lang geopend zijn, maar later hier meer over. Hieronder de 5 achtbanen, waarvan ik er al 3 heb gedaan. De meeste achtbanen hebben hun station indoor maar de achtbaan is omwille van de grootsheid natuurlijk buiten. Dit is vaak een groot verschil qua temperatuur. Zo is het in de hal goed fris maar buiten is het natuurlijk zeer warm.

  • Foriano GT Challenge: Dit is een duelling coaster met een allebei een lengte van 1000,00m. De achtbanen zijn gebouwd door Maurer Rides GmbH en was er al van bij de opening in 2010.. De achtbanen hebben meerdere LSM- lanceringen en de banen kruisen elkaar meermaals. De wagentjes zijn volledig gethematiseerd als een auto, telkens in de bekende kleuren: zwart, geel en rood. Dit is een leuke achtbaan voor jong en oud. Daarom heeft de achtbaan natuurlijk geen inversies. Maar de achtbaan haalt wel een snelheid van 95km/h. De maximale hoogte is niet echt bekend maar dit is zeker niet hoog omdat de achtbaan meer draait om de race ervaring van de 2 achtbanen. Wanneer je deze achtbaan wil doen loop je naar het uiteinde van de hal. Hier hangen diverse posters van alle grote racecircuits in de wereld. Er hangt zelfs ééntje van het circuit van Heusden-Zolder in België.
  • Formulla Rossa: Dit snelheidsmonster is natuurlijk het paradepaardje van het park. Deze achtbaan is gebouwd door Intamin AG en was er ook vanaf dag 1 (2010) in het park aanwezig. De achtbaan heeft natuurlijk een lancering en behaalt een snelheid van 240 km/h. Hierdoor is het de snelste achtbaan ter wereld. De achtbaan haalt deze snelheid in 4,9 seconden. Hierna volgt een heuvel van 52m hoog. Daarna volgende diverse reuzenbochten om de snelheid te minderen. De baan is 2km (2000m) lang en is hierdoor de 7e langste achtbaan ter wereld. Het wagentje van deze achtbaan is gethemed als een F1 wagen. Wist je dat de motor die aan de voorkant van het karretje staat, telkens moet gekoeld worden. De motor van het karretje is natuurlijk warm door de lancering, maar ook door de hete buitentemperaturen. Telkens wanneer je in de remmen eindigt en je door het station komt wordt de motor afgekoeld met watersproeiers. Elke inzittende moet tijdens de rit ook een veiligheidsbril opzetten. Dit is omwille van enkele reden. De eerste is uiteraard de enorme snelheid, een andere reden is omwille van mogelijke zandstormen in het Midden Oosten. Een andere reden kan zijn omwille van rondvliegende insecten of vogels. Op dit moment is de achtbaan nog steeds de snelste achtbaan ter wereld want heeft in 2010 het record van de Kingda Ka het record van snelste overgenomen. Maar in 2023 zou Formulla Rossa zijn record ook verliezen. Dan zal er een Six Flags openen in Qiddaya (Saudi-Arabië). Hier zal een achtbaan komen die 250km/h zal halen. Maar het is nog even afwachten want de parken in het Midden Oosten hebben vaak een bedenkelijke opbouw & realisatie.      
  • Flying Aces: Deze achtbaan is nieuw sinds 2016 en het was opnieuw een recordbrekende achtbaan. Al bestaan hier twijfels over.  Deze achtbaan is ook door Intamin AG. De achtbaan heeft een lengte van 1500m en heeft een hoogte van 63m. De achtbaan is een combinatie van Wing Coaster en een normaal zitje. Dit kan je vergelijken met de Lost Gravity in Walibi Holland. Dit type van Mack Rides noemen ze de Big Dipper. Maar de Flying Aces haalt een topsnelheid van 120km/h. Maar waarom is dit een baanbrekende achtbaan? Deze achtbaan heeft een looping van 52m hoge looping. Toch is dit een non-inverting loop. Dit wil zeggen dat het net geen inversie (overkop gaan) maakt. De achtbaan maakt na deze lus enkele bochten. Op het einde van de rit is er een nog een heartline-roll (schroef). Het park zegt zelf dat het een record te pakken heeft al is dit ter discussie vatbaar. Deze achtbaan heb ik (J.Coasters) gedaan tijdens mijn tweede bezoek. Het is een zeer leuke baan en het is mooi om deze achtbaan op je coaster counter te hebben staan door het (bespreekbare) record. Wat zeker opvalt bij deze achtbaan is de lift-hill. De lift hill is niet met ketting maar werkt met een snelle trekkabel. Wanneer het wagentje in het station staat dan klikt de ketting/kabel vast aan het karretje vast. De rit begint en de schuifdeuren gaan open en je wordt in een mum van tijd naar boven getrokken.  De wachtrij van de achtbaan is gethematiseerd in een soort van jungle & hangar van een vliegtuig. Het wagentje is ook in de vorm van een vliegtuig met aan de voorkant een propeller.
  • Turbo Track: De 4e achtbaan in het park heb ik zelf nog nooit gedaan. Maar deze was wel in de laatste eindfase. Deze achtbaan heeft misschien geen record op zijn naam zoals de twee vorige. Maar deze heeft een uniek kantje. Bij deze indoor achtbaan ga je letterlijk en figuurlijk uit je dak. In deze achtbaan wordt je naar voor gelanceerd via een licht heuveltje Hierna ga je naar buiten via een loodrechte spiraal naar buiten. Deze loodrechte spiraal is het middelpunt van het park. De baan steekt dus net boven het dak uit. Het hoogste punt is 64m en je haalt een snelheid van 102km/h. Het station heeft ook een  verwisselbare track in het station. Hierdoor ligt de capaciteit hoger want er kan maar 1 wagentje op de baan staan. In het wagentje is er plaats voor 12 personen.  Je kan voorwaarts of achterwaarts zitten. Turbo Track is ook gebouwd door Intamin AG. Deze achtbaan heb ik (J.Coasters) dus nog niet gedaan.

Mission Ferrari of Mission Impossible?!

Mission Ferrari: Over de 5e achtbaan kan ik nog minder vertellen dan Turbo Track. Dat komt omdat de achtbaan nog niet eens klaar is.  Mission Ferrari waren ze al aan het bouwen toen ik (J.Coasters) de eerste keer het park bezocht. Hiermee wil ik zeggen dat deze baan al een zeer lang bouwproces heeft.  Sommige noemen de baan niet Mission Ferrari maar wel Mission Impossible. Dit zal één van de eerste 5D SFX Coaster worden.  Het is in feite een single track coaster met veel bewegend tracks. Maar je kan misschien beter het filmpje bekijken. Als deze achtbaan OOIT opent dan heeft Ferrari World Abu Dhabi opnieuw een record brekende achtbaan.  Maar er is hoop voor deze baan, begin januari zei de CEO van het Arabische park dat de baan in 2020 zal openen samen met nog een kindergebied met enkele attracties. Meer info kan je HIER vinden.

Wat mogen we nog van Ferrari World Abu Dhabi verwachten?

Wanneer Ferrari World Abu Dhabi ooit de Mission Ferrari opent dan heeft het een 5de achtbaan in het park. Deze achtbaan zal ook nog eens een coaster worden die een wereldprimeur zal zijn. Het park ligt voor de meeste pretparkfans niet bij de deur. Daarnaast is het ook een totaal andere cultuur. Het park is ook deels bedoeld voor auto fans en pretparkgekkies (o.a. JCoasters)   die alleen maar achtbanen willen doen omwille van hun records. 

Tot slot is naast het park ook een gigantisch waterpark te vinden en een Dreamworks pretpark te vinden.

JCOPINION – Pretparkmening : Ferrari World Abu Dhabi

Het park is zeker een bezoekje waard als je ooit op vakantie bent in de Verenigde Arabische Emiraten. Het park ligt op een uurtje rijden van de rijke staat Dubai. Het park is zeker te bezoeken op één dag want het is er niet vaak druk. Het park is zoals gezegd een park enkel gebouwd omwille van Ferrari waardoor ze fans willen lokken. Daarnaast hebben alle achtbanen een uniek kantje waardoor ze telkens een record mee pakken. Het park komt er natuurlijk ook doordat er een enorme rijkdom is in die landen door de olie. Sinds enkele jaren zijn er dan ook diverse grote pretparken die geopend zijn in die landen. Dit wil niet zeggen dat ze allemaal succesvol zijn. Maar het park is vaak geopend door rijke oliesjeiks en bekende pretpark of film groepen.